45 سال زندگی

45 سال زندگی

45 سال زندگی

45 سال زندگی

گل بنفشه معطر

خواص و عکس “گل بنفشه” برای پوست و دستگاه گوارش

گل بنفشه , گل بنفشه آفریقایی , گل بنفشه وحشی , گل بنفشه خواص , گل بنفشه کریستالی , گل بنفشه معطر , گل بنفشه برای نوزاد , گل بنفشه آفریقایی پریسا , قیمت گل بنفشه آفریقایی , نگهداری گل بنفشه آفریقایی , تکثیر گل بنفشه آفریقایی , پرورش گل بنفشه آفریقایی , انواع گل بنفشه آفریقایی , گل دادن بنفشه آفریقایی , عکس گل بنفشه آفریقایی , عکس گل بنفشه وحشی , خواص گل بنفشه وحشی , گل بنفشه ی وحشی , گل بنفشه و خواص آن , روغن گل بنفشه خواص , گل بنفشه چه خواصی دارد , خواص گل بنفشه برای پوست , خواص گل بنفشه برای نوزاد , خواص گل بنفشه برای نوزادان , خواص گل بنفشه فرنگی , خواص گل بنفشه سه رنگ , عمر گل بنفشه آفریقایی , نگهداری گل بنفشه آفریقایی , گل بنفشه کریستالی , خواص گل بنفشه معطر , کاشت گل بنفشه معطر , گل بنفشه برای سرماخوردگی نوزاد , گل بنفشه برای خواب نوزاد , روغن گل بنفشه برای نوزادان , دمنوش گل بنفشه برای نوزاد , جوشانده گل بنفشه برای نوزاد , گل بنفشه نوزاد

گل بنفشه یا همان Viola گیاهی است با شاخه های باریک که از یک ریشه می رویند و برگ گیاه بنفشه بسیار شبیه برگ انار و حنا است.گل بنفشه کاربردش در طب و پزشکی است.جالب است بدانید که گل بنفشه در مکانهای سایه و نمناک می روید.بنفشه و کاکوش نام فارسی این گیاه و نام عربی آن بنفسج و فرفیرو است.گل بنفشه گیاهی است که از چندین هزار سال پیش شناخته شده بوده است.در دین زردتشت مورد ستایش بوده در دین اسلام نیز روایات زیادی در مورد خواص گل بنفشه برای شفای بیماریها آمده است

     گل بنفشه

گل بنفشه

مناطق روییدن گل بنفشه عبارتند از : هندوستان، ایران، افغانستان، عربستان و مصر بطور خودرو و طبیعى در باغ و جنگل و کوهستان مى‏روید.و بیابانى و وحشى بنفشه از بستانى آن‏ بهتر و معطرتر است.ارتفاع بنفشه 10 الی 20 سانتیمتر است .باید سرصبح یا غروب گل بنفشه را چید و در جایی محفوظ کرد و نباید در آفتاب و فضای باز قرار داد چرا که عطر بنفشه که عامل درمان بسیاری از بیماریهاست می پرد.از اهمیت بنفشه برای بدن غافل نباشید. بخصوص فرآورده‏هاى دارویى آنها به صورت دم‏کرده، جوشانده و شربت یا در ترکیب شیرینى‏جات از قبیل آب نبات، مربا، نقل و حلوا در موارد زیادى تأثیر بسزایى دارند.

نکته بسیار مهم در مورد گل بنفشه

دقت داشته باشید که به طور کلى اثر نیروبخش و آرام بخش گل بنفشه در ماده نرم کننده ‏اى است که از برگ بنفشه به مقدار زیاد بدست می آید و این ماده همان لعاب آن است.پس لعاب مهمترین قسمت گیاه بنفشه اسا

چه زمینی برای کشت و پرورش بنفشه مناسب است؟

زمین های سبک و خاک برگدار و رسی و اهکی را می توان بهترین زمین ها برای کشت بنفشه معرفی کرد

کدام قسمت های گیاه بنفشه مورد استفاده قرار می گیرند؟

گلهاى خشک، قسمتهاى خشک شده هوایى گیاه تمام قسمتهاى گیاه به همراه ریشه به شکل خشک شده.

گل بنفشه خیلى کوچک و خوشبو مى‏باشد یا بعضى قسم گل آن خیلى مایل به سفیدى مى‏باشد.

گل بنفشه آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی

آیا روایاتی از ائمه در مورد گل بنفشه وجود دارد؟

رسول خدا صلى الله علیه و آله می فرمایند که همانطور که ما اهل بیت بر سایر مردم فضیلت داریم چنین است فضیلت روغن بنفشه بر سایر روغنها.

امام معصوم علیه السلام در مورد گل بنفشه فرمود:

لو علم الناس ما فى البنفسج لحسوه حسوا.

«اگر مردم مى‏دانستند در بنفشه چه هست، آن را جرعه جرعه مى‏نوشیدند».

محمد بن سوقه مى‏گوید: امام صادق علیه السلام فرمود:

دهن البنفسج یرزن الدماغ.

«روغن بنفشه دماغ را قوى مى‏نماید».

على بن اسباط در روایط مرفوعه خود گوید: امام علیه السلام فرمود:

دهن الحاجبین بالبنفسج فانه یذهب بالصداع‏

«با روغن بنفشه ابروانت را روغن‏مالى کن که سردرد را مى‏برد».

ابى بصیر و محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام از پدرانش از على علیه السلام که فرمود: هر مرضى از اندرون شکم است مگر زخم و تب، اینها ناگهان مى‏آیند، پس گرمى تب را با بنفسج (بنفشه) و آب سرد بشکنید، زیرا گرمى تب از گرمى جهنم است.

عبد الرحمن بن کثیر گوید: امام صادق علیه السلام فرمود: فضیلت بنفشه بر سایر روغنها مانند فضیلت اسلام بر سایر ادیان است. بعد فرمود: چه خوب است روغن بنفشه که درد را از سرو چشم مى‏برد.

خواص بنفشه چیست ؟

ریشه بنفشه خاصیت دارویی دارد

بنفشه خون را معتدل می کند

مرهم بنفشه با قاوت جو ورم گرم را فرو می نشاند

بو کردن و بر سر مالیدن بنفشه سردرد را تسکین مى‏دهد

بنفشه التهاب معده را از بین مى‏برد.

شربت بنفشه علاج درد کلیه و ملین ملایم است،

بنفشه مقعد بیرون زده را جاى خود مى‏نشاند.

دم کرده بنفشه را در بیماریهاى ریوى و التهاب دستگاه گوارش و ادرارى مؤثر نوشته‏اند.

گل بنفشه وحشی

گل بنفشه وحشی

برگ و ریشه بنفشه نیز مصرف دارویى دارد.

بنفشه گلو را نرم می کند

روغن بنفشه سرد و لطیف است

بنفشه برای گرمی و تب مفید است

اگر بنفشه را بو کنی و بر کف پا بمالی خواب اور است

در قدیم شربت بنفشه را برای رفع تورم چشم ها، رفع بی خوابی، درمان یرقان، درمان تب و لرز، برطرف کردن چرک و تورم لوزه ها و صرع استفاده می کردندتمام بنفشه ها دارای طبیعت سرد و مرطوب هستند. وقتی سبز و تازه اند، به عنوان سرد کننده و پایین آورنده حرارت بدن، به صورت داخلی و خارجی، به کار می روند؛ مثلاَ در کاهش ورم چشم ها می توان از جوشانده گل و برگ و برای تسکین سر درد از مرهم آن بر روی پیشانی استفاده نمود. این مرهم را می توان با اسانس گل سرخ هم مخلوط کرد.

گل و برگ بنفشه، به صورت فرآورده خوراکی، صفرا آور بوده و به خصوص برای بچه ها مناسب است (البته اثر برگ در این مورد قوی تر است). همچنین، گل های تازه یا خشک به شکل خوراکی، در رفع مشکلات ریوی مؤثرند.

بنفشه را چگونه باید مصرف کرد

روش دم کردن بنفشه : بنفشه را به صورت سرد می نوشند.برای این کار حدود 70 گرم برگ های تازه را با آب سرد بشویید و آن را با نیم لیتر آب بجوشانید. بعد از حدود 12 ساعت وقتی آب سبز رنگ شد، آن را صاف کرده و در شیشه درب داری در یخچال گذاشته و هر دو ساعت یکبار مقداری از آن را بخورید. این دم کرده بهتر است هر روز تازه تهیه شده و اضافی آن دور ریخته شود.

روش کمپرس: برای تهیه استعمال خارجی، پارچه یا باند نخی را در دم کرده گرم وارد کرده و بر روی موضع قرار دهید و روی آن را با پارچه ضد آب(لاستیک پارچه نازک) بپوشانید و پس از سرد شدن، این کار را تکرار کنید و دقیق انجام دهید

روزانه دو قاشق غذاخوری گل خشک به صورت چای گرم یا دم کرده سرد(توضیح داده شده) و یا 5 گرم از ریشه در روز می توان مصرف کرد.

از بنفشه داروهای نوینی در صنعت دارو سازی به صور مختلف تهیه شده که طریقه و میزان مصرف آنها در راهنمای همراه دارو قید شده است( در خارج کشور).

خواص گل بنفشه

خواص گل بنفشه

نظر ابن سینا در مورد گل بنفشه

بنفشه گیاهی است مشهور و ریشه اش چون سایر اجزایش فواید دارویی دارد. دارای طبیعت سرد و تر است. گروهی گفته اند گرم است و در سردی برگش شکی نیست. گویند خون معتدل به وجود آورد. بو کردن و بر سر مالیدن آن سر درد را تسکین می دهد. مالیدن و خوردن بنفشه برای تورم چشم مفید است. بنفشه و به ویژه مربای بنفشه، درمان سرفه گرم است و سینه را نرم می کند. شربت بنفشه درمان ذات الجنب و شش است و در این زمینه از جلاب( شربتی که با گلاب و عسل یا شکر درست کنند) بهتر است. التهاب معده را از بین می برد. شربت بنفشه علاج درد کلیه و ملین ملایم است. تناول بنفشه خشک صفرا را بیرون راند.

مهمترین اثرات گزارش شده از خواص گل بنفشه

ضد باکتری، ضد التهاب، ضد تب، CNS دپرسانت، ملین، مسهل، معرق، ادرار آور، تهوع آور، خلط آور، قارچ کش، خواب آور، کاهش دهنده پر فشاری خون، شل کننده عضلات، مقوی اعصاب و مسکن.

در ناراحتی هایی نظیر سرماخوردگی، سینه پهلو، آنفلوآنزا و تبهای گرم مزاج دیگری مانند تب گلودرد، ذات الجنب، ذات الریه، زکام های گرم مزاج و خشونت شش ها می توان گل بنفشه را با تخم کاهو و تخم خشخاش و بارهنگ از هرکدام دو مثقال گرفته و دم کرده و آب صاف کرده آنرا میل نمود. برای دفع صفرا بنفشه را با آلوی زرد جوشانده و می خورند. برای مداوای اسهال های صفراوی یک مثقال شیر خشت و سه مثقال از پودر گل بنفشه را مخلوط کرده و در مدت دو روز و روزی دوبار می خورند.

گیاه بنفشه کبد را پاکسازی می‌کند همچنین با خاصیت خلط‌بری از ریه‌ها موجب پاکسازی ریه‌ها می‌شود و از طرفی به دلیل خاصیت سم‌زدایی، خون و بافت‌ها را پاکسازی می‌کند.

روغن گل بنفشه

روغن گل بنفشه

خواص گوارشی گل بنفشه

پاکسازی صفرا از بدن، پاکسازی روده‌ها، رفع ناراحتی‌های معده، کبد و طحال و رفع التهاب دستگاه گوارش و عطش است.از خواص ریوی بنفشه می‌توان به خلط‌ آور، ضد سرفه، تب ‌بر، ضد زکام، ضد برونشیت حاد، ضد عفونت‌های ریوی، ضد دیفتیری و ضد سینوزیت اشاره کرد.

خواص گل بنفشه برای پوست

گل بنفشه برای درمان اگزما، رفع خارش‌های پوستی، رفع خارش پلک، رفع شوره سر، رفع جوش صورت و زیبایی پوست مفید است همچنین این گیاه نرم‌کننده پوست است؛ از خواص مغزی ـ عصبی بنفشه نیز خواب‌آور، ضد افسردگی، ضد سردرد و میگرن است.

گل بنفشه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.