خواص و مضرات چای در بارداری و طب سنتی

 در این مطلب از سایت جسارت به خواص و مضرات چای می پردازیم.امیدواریم که مفید واقع شود.چای یکی از گیاهانی است که هیچ آفتی در دنیا ندارد و هیچ موجودی جز انسان آن را نمیخورد

در هنگام خستگی اولین چیزی که دوست داریم بخوریم معولا یک فنجان چایی داغ است.بهتر است بدانید 4 هزار سال پیش گیاه چایی در چین کشت می‌شد و دم‌کرده آن برای رفع خستگی مصرف می شده است، آشنایی ایرانیان با این گیاه و کشت آن نیز به زمان مظفرالدین شاه قاجار برمی‌گردد که چندین هزار نهال چای توسط کاشف‌السلطنه از کشور هند به ایران آورده شد و از آن تاریخ تا به امروز «چایی» به عنوان پرمصرف‌ترین نوشیدنی (البته پس از آب)‌ در کشور شناخته شده است و اغلب در تمام مراسم از این نوشیدنی استفاده می گردد

چای ، خواص چای , مضرات چای , چای در بارداری , چای در طب سنتی

جالب است بدانید مطالعات نشان می‌دهد سه نوع چایی اصلی سیاه، الانگ و سبز شناخته شده‌اند که از میان آنها چای سیاه بیشترین نوع تجاری و چای سبز، پرخاصیت‌ترین می باشد.قابل ذکر است که  چای سبز و سیاه هر دو از گیاه واحدی به دست می‌آیند ولی برای تهیه چایی سبز، برگ‌های آن بخار داده می‌شود و سپس گرد و خشک می‌گردند ولی در روش ساخت چای سیاه، برگ‌ها، خشک و تخمیر شده و در بعضی موارد مواد شیمیایی نیز به آن افزوده میگردد (یعنی فرایند بیشتری روی آن صورت می‌گیرد)‌ و چای الانگ که به رنگ قرمز یا زرد است با تخمیر نسبی این گیاه به دست می‌‌آید.

خواص چای را بشناسید

در واقع چایی سبز و سیاه هر دو دارای رنگدانه‌هایی است که اثر کاهش ابتلا به سرطان‌ مختلف در آنها دیده می‌شود و زمانی که چای با غلظت مناسب دم بکشد، تنها نیمی از کافئین یک فنجان قهوه را خواهد داشت.گفتنی است که چای اغلب موجب کاهش چربی‌های خون می‌شود و عملکرد کلیه را در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه بهبود می‌بخشد و اثرات ضدمیکروبی آن از ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان جلوگیری به عمل می‌آورد و در کاهش خطر بیماری قلبی ارتباط مثبت و قوی دارد، ولی عقید بر این است که قبل و بعد از دریافت فرآورده‌های آهن و در شیرخواران نباید از چای سبز استفاده کرد.

چای ، خواص چای , مضرات چای , چای در بارداری , چای در طب سنتی

در واقع چایی دارای مقادیر کمی سدیم و مقدار زیادی پتاسیم است و از آنجا که بیماران مبتلا به عارضه کلیوی بایستی از مصرف محدود پتاسیم برخوردار باشند، باید به این مساله توجه ویژه‌ای داشته باشند، همچنین امکان دارد انواع چایی باعث تحریک بروز آسم در افراد حساس شود.

انواع چای و دمنوش را بشناسید.

واقعیت این است که چایی از گیاهانی است که می‌توان دم‌کرده آن را نوشید، گیاهان فراوان دیگری نیز هستند که می‌توانند در کنار چایی مصرف شوند و حتی بعضی از مراجع پزشکی برای آنها فوایدی را ذکر کرده‌اند که دستور دم کردن این گیاهان کم و بیش همانند دستور چایی است و حتی بعضی از آنها به صورت کیسه‌ای (Tea bag) در بازار به فروش مس ریند، در زیر به بعضی از این چایی‌ها اشاره می‌ گردد.

چای زنجبیل، چای مخصوص زمستان

گفتنی است که زنجبیل از قدیم الایام مورد مصرف مردم ایران، هند و چین بوده است و امروزه به عنوان گیاهی دوست‌داشتنی مصرف می‌گردد زنجبیل تازه، شربت و چای آن در بدن تولید گرما می‌کند و بدین وسیله مواد سمی و زائد بدن را به صورت عرق از بدن خارج می‌ کند در واقع استفاده از چای زنجبیل هضم را آسان و اثرات سودمندی را در برطرف کردن  تهوع خواهد داشت و نیز به عنوان درمانی سنتی برای سرماخوردگی، گلودرد و آنفلوآنزا کاربرد دارد و بهتر است برای رفع تندی این چای از برگ نعناع آسیاب شده در این چای استفاده گردد.

چای ، خواص چای , مضرات چای , چای در بارداری , چای در طب سنتی

چایی به‌لیمو، مقوی معده می باشد

بهتر است بدانید به‌لیمو (وربن)‌ برگ معطری است که مانند چایی دم می‌شود و اثر مقوی روی معده دارد و برای دردهای عصبی و پایین آوردن درجه حرارت بدن در بیماری‌ها بسیار مفید است.

 چای بهار نارنج

بهتر است بدانید دم‌کرده بهار نارنج تازه یا خشک نوشیدنی معطری است که اطبای قدیم آن را برای قلب مفید می‌دانستند. این گیاه معطر به صورت دم‌کرده و به عنوان داروی ضدتشنج در بیماری‌های عصبی همانند هیستری، ضعف اعصاب و رفع سکسکه به کار می‌رود و خواب‌آور، اشتهاآور و رفع تپش قلب است به همین دلیل مصرف عرق و چای آن به افرادی که دچار بیماری‌های اعصاب یا قلبی‌اند مفید می باشد و توصیه می شود.

چایی نعناع را خانم‌ها بنوشند

چایی نعناع یکی از پرطرفدارترین دمنوش‌هایی است که به دلیل طعم و مزه نشاط‌ آورش مورد توجه قرار گرفته است .

تحقیقات جدید پژوهشگران بیانگر این مسئله است  که دم‌کرده این گیاه می‌تواند تاثیر فراوانی در کاهش رشد موهای زاید زنان داشته باشد و این در حالی است که این چای می‌‌تواند میل جنسی را در مردان کاهش دهد.

چای ، خواص چای , مضرات چای , چای در بارداری , چای در طب سنتی

چایی دارچین

واقعیت این است که شما می‌توانید با نوشیدن یک فنجان چایی دارچین تب را به سرعت پایین آورده همچنین دارچین بهترین دارو برای دردهای عضلانی است و برای رفع درد به کار می‌رود اثر آن آرام‌کننده و نشاط‌بخش است و باعث گشوده شدن رگ‌ها می‌شود و در گردش خون اثری مثبت دارد و بدن را در مقابل امراض مصون نگه می‌دارد و می‌توان گفت اثر پنی‌سیلین و آنتی‌بیوتیک را داراست، پس پیشنهاد می‌شود اگر سرما خوردید یا ضعف شدید داشتید، مصرف یک فنجان چایی دارچین را در روز فراموش نکنید پس اگر چایی معمولی نیز می‌نوشید آن را با یک قطعه پوست دارچین به هم زنید تا طعم چایتان را بهتر کنید.

اگر مبتلا به سوء هاضمه هستید از مصرف کافئین که در قهوه، چایی و نوشابه های گازدار وجود دارد کمتر استفاده نمایید.

نوشیدن زیاد چای می تواند موجب بد رنگ شدن دندان شود

کسانی که در چای از زنجبیل استفاده می کنند درد مفصل کمتری احساس مس کنند

چای پیاز؛ داروی سرفه

چای ، خواص چای , مضرات چای , چای در بارداری , چای در طب سنتی 

چایی پیاز سرفه را درمان می کند و گلو درد را تسکین می بخشد

 
مواد لازم:
آب :۳  لیتر
پیاز :۱ کیلو
عسل: یک قاشق غذاخوری
آبلیموی تازه :  کمی

روش تهیه:
پیازها را شسته و تمیز می کنیم و به چهار قطعه برش می زنیم. قطعات را در یک کاسه ریخته، آب می ریزیم و در حرارت قرار می دهیم تا زمانی که نیمی از آب آن تبخیر شود. سپس می گذاریم خنک شود. بر روی ۵۰ میلی لیتر از مایع حاصل یک قاشق عسل و کمی آبلیموی تازه می ریزیم. معمولاً علائم سرفه بعد از دو بار خوردن کاهش می یابد.

به جای اینکه برای کسب انرژی به مصرف بیش از اندازه ی قهوه رو بیاورید بهتر است صبح ها به چایی چند قطره روغن سیاه دانه، کمی عسل و چند پر نعناع اضافه کنید

چای سبز و چای سیاه و سفید، موجب بهبود اگزما می‌شود

اگر اضطراب دارید و می خواهید آن را کاهش دهید مصرف محصولات حاوی کافئین همچون قهوه، چای، نوشابه، شکلات و … را کاهش داده و نخورید

نوشیدن چای برای نقرس مفید است

هل را همه می شناسیم طعم چای با هل همیشه عالی است.

در مطلب ورم معده می خوانیم که جالب است بدانید که خوراکی های دارای خاصیت ترمیم زخم های گوارشی مانند: موز سبز، کلم ها، شنبلیله، دانه ها، انجیر، زنجبیل، شیرین بیان و چای نیز کمک کننده هستند.

چاىی زعفران از تجمع کلسترول در رگ ها جلوگیرى مى کند و به این ترتیب از بیمارى هاى قلبى جلوگیرى مى کند. زعفران حاوى موادى است که به آن کروستین مى گویند که فشار خون را پایین مى آورد به این ترتیب از بیمارى هاى قلبى جلوگیرى مى نماید.

تیرگی زیر چشم : از ظهر گذشته و تنها پس از یک چرت کوتاه برای کار آماده می شوید. آیا تا به حال نوشیدن یک فنجان چای داغ را فراموش کرده‌اید؟ از این به بعد گذاشتن چای کیسه‌ای نیمه‌گرم در زیر چشمانتان را هم فراموش نکنید، چرا که چای با داشتن مقادیر زیادی تانن تاثیر خوبی بر کاهش ورم و بازشدن رنگ صورت شما دارد.

اگر مبتلا به سوء هاضمه هستید از مصرف کافئین که در قهوه، چایی و نوشابه های گازدار وجود دارد کمتر استفاده نمایید.

«کسانی که دچار ترش کردن معده هستند، باید از خوردن غذای پرچرب پرهیز کنند. چربی‌ها دیرتر از مواد کربوهیدرات‌دار و قندی از معده تخلیه می‌شوند و به همین دلیل، احتمال بازگشت محتویات معده به مری را بیشتر می‌کنند. غذاهایی هم هستند که انتهای تحتانی مری را شل می‌کنند و باید از مصرف‌شان خودداری کرد؛ مثل شکلات، نوشابه‌های کافئین‌دار، چایی، قهوه، پیاز، سیر و نعناع

در رژیم لاغری خوب و پیشرفته چای یکی از اجزای اصلی رژیم لاغری است

بهتر است سعی کنید به جای قند و شکر از خرما برای نوشیدن چایی استفاده کنید.

اگر طرفدار دسر هستید به جای دسرهای چرب و شیرین شکلات سیاه و چای را امتحان کنید. شکلات سیاه سرشار از فلاوونوئیدها است که خواص آنتی اکسیدانی بالایی دارند. این آنتی اکسیدان ها در برخی میوه ها و سبزیجات نیز وجود دارند و باعث تنظیم فشار خون و پیشگیری از بروز لخته های خونی می شوند. شکلات سیاه از بروز مقاومت سلول ها به انسولین پیشگیری می کند و باعث کاهش احتمال ابتلا به سکته مغزی می شود

چای کیسه ای در درمان گل مژه بسیار موثر می باشد به این طریق که یک کیسه ای گرم را در محل گل مژه قرار داده تا زمانی که چای کیسه ای خنک شود.هم درد را کاهش میدهد و هم تورم را.

در ابتدای فصل بهار که هنوز برگ‌های جوان بوته چای باز نشده و به شکل جوانه‌هایی پرزدار و نقره‌ای‌ رنگ است، آنها را می‌چینند و بدون هیچ نوع فرآوری خشک می‌نمایند که به محصول به دست آمده چای سفید گفته می شود.

بهتر است بدانید که  چایی این گیاه ادرارآور است.در واقع روغن علف لیمو التهاب را کاهش می‌دهد و فرد را از درد عضلات، دندان، مفصل و سردرد محافظت می‌نماید.

علف چای برای درمان دیسک کمر توصیه می شود

برای درمان آبریزش بینی باید مصرف الکل و کافئین(مثل قهوه و چایی) را باید کم کرد. چون باعث کاهش آب بدن و غلضت بیشتر ترشحات بینی می‌شود.

گذاشتن پنبه آغسته به چایی بر روی پلک به درمان خستگی چشم و چشم درد کمک می کند

برای تسکین دندان درد؛ گذاشتن پنبه‌ای با کمی روغن میخک در پشت دندان، قرار دادن پنبه‌ای روی دندان که آغشته به مخلوطی از سس زنجبیل و فلفل باشد. محلول آب نمک(در هنگام عفونت)، مصرف دم‌کرده‌ی نعناع، استفاده از آب اکسیژنه(در هنگام دندان درد به همراه بدمزگی دهان و تب، با تجویز پزشک)، استفاده از یخ(به عقیده‌ی گذشتگان وقتی یخی بین انگشت سبابه و شست قرار گیرد، اعصاب انگشت پیغام سرما را به مغز و سپس برای آرام شدن درد به دندان می‌رسد.)، چکاندن چند قطره از عصاره‌ی وانیل بر روی محل درد، جویدن سیر، استفاده از صمغ‌مر(بصورتیکه یک قاشق چای خوری از پودر مر در دو فنجان آب به مدت 30 دقیقه جوشانده و سپس خنک شود و برای هر بار استفاده، یک قاشق چای خوری از این دارو در یک فنجان آب ریخته و 5 تا 6 بار در روز غرغره شود.)، شستن دندان با محلول 30 قطره اسانس نعنا با یک چهارم لیوان آب بصورت سه بار در روز، استفاده از لیمو ترش، گذاشتن پیاز خورد شده روی دندان و مصرف کنجد.

مصرف چای علاوه بر ازبین‌بردن پلاک دندان و جلوگیری از دندان درد، از رشد باکتری‌های دهان نیز جلوگیری می‌کند اما نه هر چایی! چای سیاه و چای سبز بیشترین تاثیر را در این مورد دارند.

برای درمان زخم معده پرهیز از مصرف برخی خوراکی‌ها لازم است مانند(مثل غذاهای پرچربک، کلم، ترب، تربچه، خیار، شلغم، پیاز و پیازچه، هندوانه، گیلاس، گوجه سبز، هلو، زیتون، ماهی دودی و نمک، کاهش مصرف چایی و قهوه و نوشابه‌های گازدار، دور کردن استرس و ناراحتی از خود، پرهیز از مصرف دخانیات، مصرف عسل، بادام، موز، شیرین بیان، نعناع و بابونه.

در هنگام سوختگی، بلافاصله باید محل سوختگی را زیر آب سرد گرفت.در مرحله بعد گذاشتن چای کیسه‌ای که تر شده با آن باشد موثر است

 برای رفع بوی بد پا می توانید پا را با چایی بشویید

پیش از خون دادن اجتناب از خوردن برخی نوشیدنی‌ها(مثل چایی، قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار) کنید

مصرف چایی بعد از غذا باعث کاهش حافظه می‌شود.

طبق یک تحقیق علمی نوشیدن چای سیاه و سبز به دلیل کافئین موجود در آنها، درجه هوشیاری ذهنی را بالاتر می‌برند. طبق گفته موسسه ملی سرطان، مصرف چای ممکن است به کاهش خطر یا کند شدن پیشرفت سرطان کمک کند. چای سیاه و سبز همچنین ممکن است خطر بیماری پارکینسون و در زنان، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش می دهد.

چای , خواص چای