آشنایی با خواص برگ سنا برای لاغری و پوست

خواص برگ سنا ،خواص برگ سنا و گل محمدی،خواص برگ سنا برای لاغری،خواص برگ سنا و گل سرخ،خواص برگ سناء،خواص برگ سنا در لاغری،خواص برگ سنا چیست،خواص برگ سنان،خواص برگ سنا برای پوست،خواص برگ سنا مکی،فواید برگ سنا برای لاغری،خاصیت برگ سنا،خاصیت برگ سنا چیست،خواص برگ سنای مکی

خواص برگ سنا ، خواص برگ سنا و گل محمدی ، خواص برگ سنا برای لاغری ، خواص برگ سنا و گل سرخ

آشنایی با خواص برگ سنا برای لاغری و پوست در سایت جسارت.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.گیاه سنا، بومی مناطق استوایی بوده و به طورِ طبیعی در مناطقِ گرم قاره آفریقا رشد می‌کند؛ اما ارزشِ داروییِ آن باعث شده است تا در بیشتر مناطق جهان کشت داده شود. نام‌های دیگر این گیاه: سانا، سنای مکی، سنای حجازی، سنای هندی، هندی سنا، کوسِن، نیلتاک، سناکوری سنه، کاسیه، التربه، دیدوال، نیل‌تات، کاس‌پیند، الوی و سیا می‌باشد. قسمت‌های مورد استفاده این گیاه، ریشه، برگ و غلاف دانه‌ها می‌باشد. این گیاه به شکل بوته‌ای کوچک بوده، گلهایی زرد رنگ و ساقه‌ای به رنگ سبز کم رنگ دارد. برگ‌های این گیاه ظریف و شکننده‌ بوده، این برگ‌های سبزِ مایل به خاکستری، خواص دارویی زیادی دارند. در طب سنتی، از برگ سنا به عنوان یک ماده ملین استفاده می‌شود. هم برگها و هم پوست گیاه سنا دارای خاصیت ملینی می‌باشند، با این حال پوست در مقایسه با برگها خاصیت کمتری دارد. این گیاه در اشکال مختلفی مانند کپسول، چای کیسه‌ای، چای آزاد و نیز عصاره مایع وجود داشته، همچنین ریشه خشک شده و خالص این گیاه را می‌توان از داروخانه‌ها و عطاری‌ها تهیه نمود. در ادامه این مطلب با عوارض و خواص برگ سنا آشنا شوید. 

خواص برگ سنا برای لاغری

آیا شما تا به حال برای کاهش وزن تلاش نموده اید اما نتیجه ی مثبتی نگرفته اید؟ تا به حال هیچ گونه مطالعه علمی بر روی سنا انجام نشده است که اثر آن را بر روی لاغری تایید کند. بنابراین بوسیله جامعه ی پزشکان به عنوان ترکیبی فعال در کاهش وزن تایید نشده است. با این حال استفاده از سنا مطمئنا به شما کمک می کند تا سموم بدنتان دفع شود تا متابولیسم سلامتی داشته باشید. انباشتگی سموم بدن منجربه افزایش وزن می شود. دفع سموم می تواند از چاقی جلوگیری کند. بنابراین نوشیدن دمنوش سنا برای فرآیند کاهش وزن مفید است.این خاصیت سنا نیز به دلیل خواص ملین بسیار قدرتمند آن است. دمنوش برگ سنا به ویژه در این زمینه مفید است. در مرحله‌ی اول، یبوست گاه به گاه را که اغلب در رژیم‌های کاهش وزن حاوی فیبر کم رخ می‌دهد، کاهش می‌دهد. در مرحله‌ی دوم، از آن‌جایی که یک محلول بودار و کم‌کالری است، کمک می‌کند تا میزان مصرف مایعات خود را افزایش دهید. خوردن مایعات بیش‌تر باعث می‌شود که شما کم‌تر غذا بخورید. سوم، این گیاه دارویی به حذف سموم و مواد غذایی از روده‌ی بزرگ (کولون) کمک می‌کند. این پاکسازی و سم‌زدایی از جذب مواد مغذی مناسب و متابولیسم مطلوب حمایت می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.یکی از راه‌هایی که افراد برای لاغر شدن به سمت آن گرایش دارند، استفاده از گیاهان دارویی برای کاهش وزن و لاغری است که در خیلی از موارد اگر به طور صحیح استفاده شود، مفید خواهد بود. البته مانند تمام کمک کننده‌های لاغری آنچه که اهمیت دارد این است که قبل از استفاده از این گیاهان برای لاغرشدن باید به ورزش و نوع تغذیه نیز توجه داشت. یکی از گیاهان دارویی موثر استفاده از برگ سنا برای لاغری است. طبق نظر پزشکان طب سنتی و طبیعت درمانگران، برای برطرف کردن چاقی شکم، اولین درمانش سنای مکی و گل سرخ است، به این منظور بایستی، برگ سنا و گل سرخ را مخلوط کرده، مانند چای معمولی دم کرده و مصرف شود. سنای مکی این خاصیت را دارد که چربی بدن اعم از چربی خون، چربی دور شکم و کبد چرب را درمان و از بدن خارج می کند. البته همه مسهل‌ها این خاصیت را دارند ولی سنا این خاصیت را بیشتر دارد و اثر گذارتر است.یکی از راه‌هایی که افراد برای لاغر شدن به سمت آن گرایش دارند، استفاده از گیاهان دارویی برای کاهش وزن و لاغری است که در خیلی از موارد اگر به طور صحیح استفاده شود، مفید خواهد بود. البته مانند تمام کمک کننده‌های لاغری آنچه که اهمیت دارد این است که قبل از استفاده از این گیاهان برای لاغرشدن باید به ورزش و نوع تغذیه نیز توجه داشت. یکی از گیاهان دارویی موثر استفاده از برگ سنا برای لاغری است. طبق نظر پزشکان طب سنتی و طبیعت درمانگران، برای برطرف کردن چاقی شکم، اولین درمانش سنای مکی و گل سرخ است، به این منظور بایستی، برگ سنا و گل سرخ را مخلوط کرده، مانند چای معمولی دم کرده و مصرف شود. سنای مکی این خاصیت را دارد که چربی بدن اعم از چربی خون، چربی دور شکم و کبد چرب را درمان و از بدن خارج می کند. البته همه مسهل‌ها این خاصیت را دارند ولی سنا این خاصیت را بیشتر دارد و اثر گذارتر است.

خواص برگ سنا برای پوست

این گیاه فوق‌العاده می‌تواند برای پوست مفید باشد. قرار گرفتن در معرض تابش، آلاینده‌های محیط زیست و مواد شیمیایی خشن، سلامت پوست ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به بروز برخی از بیماری‌های پوستی می‌شود. استفاده از گیاهان طبیعی یک شیوه‌ی موثر و ارزان برای داشتن پوستی درخشان و دور نگه داشتن مشکلات پوستی است.روغن‌های معطر، رزین و تانن موجود در برگ سنا می‌توانند التهاب پوست را کاهش دهند. برگ سنا برای همین منظور در طب آیورودا استفاده می‌شود. برای این کار برگ سنا را تبدیل به یک خمیر می‌کنند که می‌تواند به عنوان یک کمپرس برای بهبود درماتوفیوژ، زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده شود.خواص ضد باکتری برگ سنا می‌تواند به درمان بیماری‌های پوست کمک کند. خمیر تهیه شده از برگ‌های سنا در درمان عفونت‌های پوست مانند آکنه و همچنین اختلالات التهابی مانند اگزما موثر است. استون و اتانول موجود در برگ سنا می‌توانند با میکروارگانیسم‌هایی که باعث آکنه می‌شوند مبارزه کنند.خمیر تهیه شده از پودرِ برگ سنا می تواند برای درمان مشکلات پوستی مانند اگزما، رفع شقاق دست و پا، درمان خارش پوستی، برطرف کردن لکه های سیاه و سفید پوست، بهبود زخم های کهنه و مشکلات قارچی، بر روی موضع مورد نظر قرار داده شود. بهتر است بدانید جهت درمان عوارض پوستی برگ سنا را در سرکه دم کرده سپس به محل بمالند.

خواص برگ سنا برای مو

برگ سنا را می‌توان به طور موضعی برای داشتن موهایی صاف، درخشان و قوی استفاده کرد. شما می‌توانید با مخلوط کردن پودر سنا با آب و ماست یک ماسک مو تهیه کنید. همچنین می‌توانید مواد دیگری مانند آب مرکبات، روغن‌های معطر، چای‌های گیاهی، ادویه‌ها و غیره را برای اثربخشی بیش‌تر ماسک، به آن اضافه کنید. ماسک آماده‌شده را روی موهای‌تان بگذارید، البته برای این کار باید موها را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید. اجازه دهید خمیر به داخل پوست سر نفوذ کند. سر خود را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید و اجازه دهید که ماسک خشک شود. پس از چند ساعت موهای‌تان را آبکشی کنید.برگ سنا را می‌توان به عنوان یک نرم‌کننده‌ی مو استفاده کرد تا موها‌ی‌تان علاوه بر تقویت و ضخیم شدن، درخشان هم بشوند. این گیاه دارویی یک گزینه‌ی عالی برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب مواد شیمیایی روی موها است. در ابتدا موهای شما ممکن است خشن و خشک به نظر برسند اما مزایای آن بعد از چند روز پدیدار می‌شوند.برگ سنا یک گزینه‌ی عالی برای ایجاد سایه روشن طبیعی روی موها است از بلوند خاکستری گرفته تا رنگ‌های روشن‌تر. برگ سنا بر خلاف حنا، هنگامی‌ که به مدت کوتاهی روی موها بماند، رنگ تندی ایجاد نمی‌کند. به علاوه، برگ سنا موها قرمز رنگ نمی‌کند بلکه سایه‌ای کم‌رنگ ایجاد می‌کند. این گیاه حاوی یکی از مشتقات آنتراکینون به نام اسید کریسوپانیک است که رنگ زرد روشنی روی موها به وجود می‌آورد. اگر می‌خواهید بلوند زیبا یا سایه روشن طلایی به موهای‌تان اضافه کنید، می‌توانید مدت زمان زیادی از برگ سنا استفاده کنید.برگ سنا نه تنها زیبایی موهای شما را بهبود می‌بخشد بلکه باعث بهبود وضعیت پوست سر و درمان شوره‌ی سر نیز می‌شود. این گیاه دارویی باعث می‌شود که در موهای شما درخشش و روشنی ایجاد شود. از آن‌جایی که برگ سنا یک نرم‌کننده‌ای عالی است، می‌تواند ریزش مو را نیز درمان کند. این گیاه نمی‌تواند موهایی را که به طور طبیعی تیره هستند، روشن کند اما قطعا به طور عمقی موها را نرم می‌کند. برگ سنا می‌تواند با سایر گیاهان مانند آمله (انگور فرنگی هندی) و شیکاکای ترکیب شود تا هم موها نرم شوند و هم فواید دیگری به آنها برسد.

خواص برگ سنا برای یبوست

از آن‌جایی که برگ سنا یک ملین است، برای کاهش یبوست تاثیر زیادی دارد. این دارو توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA به عنوان یک داروی بدون نسخه برای درمان یبوست تایید شده‌است. برگ سنا عضلات روده بزرگ را تحریک می‌کند تا مدفوع سریع‌تر از روده‌ها عبور کنند. این گیاه بر روی دیواره‌ی روده تاثیر می‌گذارد و انقباضاتی ایجاد می‌کند که منجر به حرکت روده می‌شوند. این گیاه دارویی به روده‌ی بزرگ کمک می‌کند که آب جذب کند و به این ترتیب مدفوع را نرم می‌کند. برگ سنا حتی می‌تواند موارد شدید یبوست را درمان کند. گلیکوزیدهای موجود در آن به حمل الکترولیت‌ها کمک می‌کنند و در طی ۶ تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف باعث تحریک روده می‌شوند. برگ سنا را می‌توان به عنوان یک داروی بدون نسخه (OTC) برای بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۲ ساله خریداری کرد.از بیشتر گونه‌های آن جهت درمان یبوست استفاده می‌ کنند. برگ همه ی گونه‌ها به خاطر وجود ترکیباتی به نام”انتراکینون‌ها” تلخ می‌ باشد. با وجودی که گونه ‌ای از سنا در جنوب ایران و در حوالی خلیج ‌فارس می‌ روید، ولی به دلیل نیاز زیاد به این گیاه، عمده ی آن وارداتی است. گرچه گونه ی ایرانی و نوع وارداتی از نظر گیاه‌شناسی با هم متفاوت می ‌باشند، ولی از نظر خواص ضد یبوست مشابه هستند. میزان مصرف روزانه ی برگ سنا برای افراد بزرگسال، بین نیم تا یک گرم است که می‌ توان بر روی آن حدود یک استکان آب ریخت و 10 دقیقه جوشاند، سپس صاف کرد و میل نمود. بهترین زمان مصرف شب هنگام است. گرچه می‌ توان این محلول تلخ را با نبات یا عسل شیرین کرد، ولی تلخی آن کاملاً از بین نمی‌رود. در مصرف سنا نباید زیاده‌ روی کرد، چرا که ممکن است باعث اسهال شدید گردد. همچنین نباید از سنا به‌ طور ممتد و طولانی استفاده کرد، چون باعث تنبلی روده می‌ گردد. بهتر است پس از دو هفته استفاده، یک یا دو هفته مصرف آن را قطع نماییم. نکته قابل توصیه دیگر این است که سنا نباید در افراد کمتر از ده سال مصرف شود. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر برای رفع یبوست از سنا به‌ طور وسیع در جهان استفاده می ‌شود، صنایع داروسازی قرص آن را تهیه نموده که در داروخانه‌های ایران موجود می ‌باشد. قرص سنا را می ‌توان بین 2- 1 عدد در روز مصرف کرد که از نظر مزه، شبیه به جوشانده ی این گیاه نیست.بهترین گیاه برای درمان یبوست است. این گیاه اثر مسهلی نسبتا قوی داشته و برای تخلیه روده در اعمال جراحی و یا عکسبرداری از روده ها استفاده می شود. بهتر است سنا از فرآورده های صنعتی آن که به شکل قرص است مصرف شود اما نیم تا یک گرم از برگ سنا به صورت دم کرده یا جوشانده با یک لیوان آب در روز نیز می تواند استفاده شود که محلول تهیه شده بسیار تلخ است.

خواص برگ سنا برای بواسیر

برگ سنا در درمان زخم‌های مقعدی و هموروئید موثر است زیرا به کاهش تورم کمک می‌کند و باعث تسریع فرآیند بهبودی می‌شود. علاوه بر این، از آن‌جایی که این گیاه دارویی مدفوع را نرم می‌کند، سبب از بین رفتن ناخالصی‌ها در اختلالات پاتولوژیک مانند شکاف‌های مقعدی می‌شود. چنین تاثیری به خاطر این واقعیت است که پس از مصرف خوراکی این گیاه دارویی، ترکیبات موجود در برگ سنا جذب دستگاه گوارش می‌شوند و به به جداسازی مواد غیر قندی در روده‌ها کمک می‌کنند. این اجزای غیر قندی توسط تحریک دستگاه گوارش، باعث افزایش حرکات لوله‌ی گوارش می‌شوند. به این ترتیب، عبور مدفوع از دستگاه رودگانی سرعت بیش‌تری پیدا می‌کند.

خواص ضد باکتری برگ سنا

روغن‌های معطر، تانن‌ها و سایر ترکیبات موجود در برگ سنا دارای خواص ضدباکتری هستند. این خواص می‌توانند رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها را مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها، مهار کنند. جویدن برگ‌های سنا مانند تنباکو می‌تواند عفونت‌های دهان و ژنژیویت (التهاب لثه) را درمان کند. این گیاه دارویی همچنین دارای خواص التهابی خفیف است که می‌تواند تورم داخلی و خارجی را تسکین دهد.

خواص برگ سنا برای سوء هاضمه

برگ‌سنا در مواجهه با سوزش سر دل، تهوع، گاز، التهاب و ترشح ناشی از اختلالات گوارشی موثر بوده‌است. این گیاه دارویی، هنگامی ‌که با گیاهان معطر مانند هل، رازیانه، زنجبیل و نعناع فلفلی مصرف شود، می‌تواند از طریق خواص ملین قدرتمندی که دارد، تشکیل گاز در معده را کاهش دهد.

نکات ایمنی در مورد مصرف برگ سنا

در مورد پروفایل ایمنی برگ سنا بسیاری از چیزها هنوز مشخص نیست. توصیه می‌شود که آن را به مدت کوتاهی استفاده کنید، زیرا مصرف طولانی مدت با چند عارضه‌ی جانبی همراه است. – این گیاه دارویی ممکن است باعث اسهال شود، و در نتیجه سبب بروز کم آبی و عدم تعادل الکترولیتی شود. – بعضی از افراد ممکن است به برگ سنا آلرژی داشته باشند که به صورت تغییر رنگ ادرار مشخص می‌شود. در چنین مواردی، استفاده از این گیاه باید بلافاصله متوقف شود تا بدن به حالت عادی برگردد. – استفاده‌ی طولانی مدت از آنتراکینون‌ها با رشد توسعه‌ی کولورکتال و سرطان همراه است. دیگر عوارض جانبی این گیاه دارویی که کم‌تر شایع هستند، عبارتند از تهوع و استفراغ. – استفاده‌ از این گیاه به مدت طولانی نیز می‌تواند خطر ضعف عضلانی، بروز اختلال در عملکرد قلب و آسیب کبدی را افزایش دهد. – مصرف بیش از حد دمنوش برگ سنا می‌تواند برای کبد شما سمی باشد. – حتی استفاده‌ی کوتاه مدت از آن می‌تواند عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، اسهال و گرفتگی شکم را ایجاد کند. امیدوارم شما این مطلب را در مورد خواص گیاه سنا دوست داشته باشید. موسسه‌ی ملی بهداشت توصیه می‌کند که برگ سنا را نباید بیش از ۲ هفته استفاده کنید چون ممکن است عملکرد طبیعی کولون (روده‌ی بزرگ) را مختل کند. در صورت بارداری یا شیردهی، باید فقط پس از مشورت با پزشک‌تان این گیاه را مورد استفاده قرار بدهید.

خواص برگ سنا

بیشتر بخوانید :

آیا رابطه درمانی بین برگ سنا و کبد چرب وجود دارد؟

همه چیز در مورد طریقه مصرف برگ سنا و خواص این گیاه

طریقه مصرف برگ سنا+خواص برگ سنا طب سنتی

آیا رابطه ای بین مصرف برگ سنا و قند خون وجود دارد؟

فواید و خواص برگ سنا چیست برای لاغری و پوست